Acabada la Fase 2 del Refugi de Biodiversitat del riu Besòs
Aquest mes de desembre ha finalitzat la Fase 2 del projecte que vol renaturalitzar el riu Besòs i reforçar la resiliència ambiental davant el canvi climàtic i la pèrdua global de diversitat biològica: el Refugi de Biodiversitat.
Aquesta iniciativa va començar l’any 2020, quan es va decidir separar-la en tres processos d’execució. La Fase 1 va ser de dos anys i, amb el cofinançament de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), es va aconseguir crear una llacuna didàctica i dues d’hàbitat per animals com el tòtil, la granota verda i la colobra escurçonera.
La Fase 2, que ha estat de tres anys, ha ampliat el primer procés. Amb el suport de la Fundació Biodiversitat, del Ministeri per la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO) en un pla finançat per la Unió Europea, i l’Ajuntament de Santa Coloma s’ha destinat 3.893.036,44 €. L’objectiu és la millora ecològica del riu, la creació de nous hàbitats, la connectivitat del tram fluvial i la divulgació científica.
La tercera i última fase d’aquest projecte, serà cofinançada amb l’AMB, està prevista pel 2026 i generarà prats fluvials a la zona esquerra del riu. També s'adequarà els usos del parc per garantir la convivència amb la fauna i la flora, així es continuarà fomentant la biodiversitat.
La finalització d’aquesta segona fase ha estat decisiva per integrar la biodiversitat a l’entorn urbà i combinar-la amb les activitats d’oci ciutadà, on es calculen dos milions de visitants cada any.